lørdag 7. februar 2009

Uforglemmelig opplevelse i bushen

Torsdag kveld i 22 tida ble jeg med ambulansen ut til Basoto.Ca 30/40 min kjoering fra Haydom. Vi skulle ut og hente en mama som skulle ha barn. Naar de skal hente en mama er det alltid i tillegg til sjaaforen med et personale fra maternity ward. Saa det var oss tre paa tur. Da vi kom fram var jeg den foerste som gikk inn stien til jordhytta. Jeg hadde lys paa mobilen, ellers er det umulig aa se noe framfor seg. Jeg boyede meg og gikk inn i den trange hytta som var helt moerk. I et rom innforbi satt kvinnen paa huk. Baalet brant ved siden av henne. To andre kvinner satt rundt henne og gav henne groet for aa drikke. Foran henne laa en bitte liten baby. Den roerte seg ikke og den var helt klart for tidlig foedt. Men den var helt perfekt og helt ferdig utviklet. Jeg fikk hore at hun var mellom 5/6mnd gravid. Hun visste at hun skulle ha tvillinger, men den neste babyen kom ikke ut. Hun hjelpepleieren som var med hjalp til aa forloese den doede babyen, jeg lyste med lykta. Babyen beveget plutselig paa seg, men vi visste at den ikke hadde sjanse for aa overleve... Jeg stoettet kvinnen ut i ambulanden. Jeg gikk paa sandaler og det rant blod paa meg. Men vi fikk henne inn, og lagt henne ned, og begynte aa kjoere tilbake. Etter en stund foedte hun ogsaa den andre babyen i bilen. Den var ogsaa doed. Kvinnen gav ikke fra seg en lyd. Hun graat heller ikke. Hun hadde mistet tre barn fraa foer. Man skjoenner at de har et annet forhold til liv og doed her. De er kanskje noedt til aa ha det for aa klare aa overleve....
Jeg kommer aldri til aa glemme den opplevelsen saa lenge jeg lever. Bildet er brent inn paa netthinna.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hei.
Det var nok en spesiell opplevelse kan jeg tenke meg..
Så trist å ikke kunne gjøre noe for å hjelpe.. For noen minner du kommer til å ha med deg hjem. Har du spurt om de som leier leiligheten din vil ha den et par mnd til? Jeg kan lage kronerulling, så du kan være der en stund til..Hva sier du til det??
Kos deg videre, søster.
Klem fra K.

Anonym sa...

Det er ikke bare bare å være ute in the wild... Men sikkert utrolig givende og bra. Jeg satser på at du kommer til å gjøre dette igjen om et par år, og da kommer jeg og besøker deg. (Føler en tur til Zanzibar også er aktuelt... :P)

God Bless!